Dworki regionu Otwockiego - Alkohol jako lekarstwo
Autor tekstu: Piotr Stefański
W dworkach ziemiańskich regionu Otwockiego, podobnie jak w innych rejonach Mazowsza, alkohol traktowano nie tylko jako element biesiadny, ale przede wszystkim jako środek o właściwościach leczniczych. Wznosząc toast „na zdrowie”, gospodarze i goście powtarzali słowa, które w lokalnej tradycji miały bardzo dosłowne znaczenie.
Domowa apteczka z wódką
W niemal każdym domu znajdowała się skromna apteczka, w której obok suszonych ziół przechowywano rozmaite alkohole. Wódkę czystą, najczęściej podawano z pieprzem – na przeziębienia, gorączkę czy bóle głowy. Była tak uniwersalna, że dawano ją nawet niespokojnym niemowlętom.
Wierzono także, że kieliszek wódki pobudza apetyt i wspomaga trawienie. Było to istotne w kontekście monotonnego jadłospisu ziemiańskich dworów, gdzie dominowały potrawy mięsne, mączne i tłuste, a świeżych warzyw używano rzadko.
przeczytaj też o apteczkach domowych
Wino, piwo i poranne polewki
Stare wina, stosowano przy poważniejszych chorobach – durze, czerwonkce czy osłabieniach. Piwo natomiast stanowiło codzienny napój, który często zastępował wodę budzącą obawy o jej czystość.
Jak wspominał Oskar Walczewski, szlachcianki „na poranny posiłek wypijały polewkę z piwa, wina, cukru, jajek, szafranu oraz cynamonu, którą następnie popijały wódką z domowej apteczki.
Lekarstwo i przekleństwo
W wielu dworach regionu alkohol stosowano z przekonaniem, że im więcej, tym skuteczniej. Skutki bywały jednak zgubne – obok chwilowej ulgi pojawiały się choroby przewlekłe, zwłaszcza podagra, powszechna wśród mazowieckiej szlachty. Nadmiar trunków połączony z brakiem ruchu i obfitym jedzeniem prowadził do licznych dolegliwości, które starano się leczyć… kolejną dawką alkoholu.
Otwocka tradycja a dziedzictwo kulturowe
Dziś, szukając resztek po dawnych majątkach ziemiańskich w okolicach Kołbieli – w Osiecku, Celestynowie czy Wiązownie – trudno sobie wyobrazić, że jeszcze dwieście lat temu wódkę i piwo traktowano tu na równi z lekarstwami. Wspomnienia te są jednak ważnym elementem lokalnej historii i ukazują, jak silnie alkohol przenikał życie codzienne – od stołu jadalnego po domową apteczkę.
Piotr Stefański
Bibliografia
- Bystroń, Jan Stanisław. Dzieje obyczajów w dawnej Polsce. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1933.
- Kitowicz, Jędrzej. Opis obyczajów za panowania Augusta III. Warszawa: Wydawnictwo Literackie, 1840.
- Łoziński, Walery. Prawem i lewem. Lwów: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1866.
- Walczewski, Oskar. Z życia staropolskiego dworu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1930.
- Araba, Izabela. "Dawne apteczki i ich opiekunki Panacea Panacea Hygiea w polskim dworku." Panacea 2, nr 11 (2005).
- Gloger, Zygmunt. Encyklopedia staropolska. T. 1, Warszawa, 1978.
- Gloger, Zygmunt. Encyklopedia staropolska. T. 3, Warszawa, 1978.
- Hanisz, Konrad. "Apteczki w polskich dworach i dworkach – historia farmacji." Dostęp online: http://bez-recepty.pgf.com.pl/index.php?co=artyk&id_artyk=299.
- Kwiatkowska, Weronika. "Historia ziołolecznictwa – zielarki i panny apteczkowe." Dostęp online: http://www.poradnia.pl/historia-ziololecznictwa-zielarki-i-panny-apteczkowe.html.
- Łozińska, Monika. W ziemiańskim dworze: codzienność, obyczaje, święta, zabawy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.
- Ogrodowska, Barbara. Tradycje polskiego stołu. Warszawa: „Sport i Turystyka”: „Muza”, 2010.
- Rejmer, Krzysztof. Zapomniana historia nauki. Panny apteczkowe, znachorzy i kołtuny.


%20-%20900%20najlepszych%20%C5%9Brodk%C3%B3w%20domowych%20przeciw%20rozlicznym%20chorobom%20i%20cierpieniom%20cz%C5%82owieka.jpg)

Komentarze
Prześlij komentarz